El
meu dia a dia professional i el fet de tenir un fill de 3 anys fa que
observi molt les famílies que "acompanyen" el seu fill/a a
jugar al parc infantil.
Poso
entre cometes acompanyar perquè les frases que se senten
habitualment sempre són:
-
Cauràs!
-
Aquí no, que et faràs mal!
-
Deixa-li! Si no li deixes marxarem.
-
No ploris...
-
Fa molta estona que estàs aquí, perquè no vas ...?
-
No!
-Pica.
Posa la sorra dintre, etc, etc...
Pretenem,
sense adonar-nos,
que facin allò que
nosaltres volem i el protegim tota l'estona perquè no es faci mal.
Però
sense adonar-nos
els privem de l'experimentació que en definitiva és coneixes un
mateix i
aprendre
jugant amb el plaer de moure's.
Si
nosaltres com a pares o cuidadors sempre marquem el que poden fer i
el que no i ajudem o, més ben dit, els col·loquem allà on creiem
no poden arribar, ja sigui a dalt del tobogant, de la passarel·la o
del cavall de molles no els deixem aquest espai d'experimentació
corporal.
Quin
sentit té baixar per un tobogan si no pot enfilar-se tot sol? I si
encara no ho pot fer, segurament és
que no està preparat
per a
pujar-hi i l'haurem
d'acompanyar en tota la baixada.
Si
hi ha aquesta protecció, l'infant no coneix el seu equilibri, ni els
perills, ni com fer un canvi de pes, ja que els límits del que pot i
que no pot fer, li posem nosaltres com adults.
Però
aquest aprenentage,
no us penseu pas que esdevé quan el nen comença a caminar,
sinó
que succeeix
quan tant sols és un
nadó.
I penseu que nosaltres, com a pares,
som una peça clau molt
important per
a que això es pugui
donar.
Podríem
dir que l'infant és savi
i si s'ha donat aquest espai
per l'experimentació
l'infant sap el que pot
fer i el que no.
Quelcom
que de vegades utilitzo quan estic patint mentre el meu fill s'enfila
o baixa per un pendent, és no mirar. Aquest és el millor espai que
li puc donar per l'experimentació, no hi ha cap frase que el
condiciona com pot ser: Vigila!,
Ves més a poc a poc!.
Evidentment que això no evita
que caigui
ni
tampoc que de vegades el
prohibeixi fer quelcom
que em sembla perillós i no adient per la seva edat.
Està
clar que hi ha molts factors que aquí influeixen com és la
seguretat corporal de
cadascú. Si en tenim, segurament que la nostra autoestima en aquest
sentit ens
permetrà molta més llibertat i deixarem als nostres infants
experimentar
més.
Hi
ha un altre factor que també té influència: factor
cultural.
A la nostra cultura i, en l'actualitat encara més, estem tot el dia,
(parlo sobretot dels 3 primers anys de vida), davant i darrera del
nostre fill/a. En canvi, en la cultura marroquina, molt propera aquí
a la comarca, aixó no és així i les mares es poden estar mentre
xerren, a bastants metres de distància dels seus fills/es.
Us
posaré un exemple que vaig veure fa uns mesos a un parc de Vic.
Hi
havia un nen que deuria tenir uns 2 anys (marroquí), i un altre
d'aquí a la comarca que en deuria tenir uns 6. Tots dos estaven
enfilats damunt una plataforma de la qual surten diferents tobogans,
uns de més empinats i uns altres més fàcils, de baixada més
progressiva. El nen més petit es va seure al capdamunt del tobogan
més empinat. El nen més gran al veure-ho es va asseure al costat
tot preocupat i li anava dient: No
et tiris, eh? Que pots
caure...!
Aquestes frases les va repetir unes tres vegades amb la seva pausa
corresponent. Evidentment, el nen petit no l'entenia i quan va passar
una estona el nen petit es va aixecar i va baixar per l'altre tobogan
més fàcil. El nen més gran, no va quedar tranquil fins que aquest
va marxar i, finalment, s'hi va tirar ell.
Espero
que aquest article sigui font de reflexió i d'obertura, per deixar
fer més als infants el
poder experimentar el plaer de moure's "sense" límits
físics ni
verbals.
Per
acabar us recomano un llibre que té molt a veure amb aquest tema i
val la pena de donar-li un cop d'ull, ja que està il·lustrat amb
moltes fotografies:
Desplegándose
Elfriede
Hengstenberg
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGràcies guapa!!
EliminaMolt interessants els articles, Sónia. Gràcies per compartir-los.
ResponElimina